Wat kan je eten als je veel sport?

Eten voor of na het sporten kan soms lastig zijn. In dit artikel vind je inspiratie om te eten gedurende de dag als je veel sport.

Ontbijt

Havermout is perfect voor sporters. De koolhydraten verteren zich langzaam waardoor je een tijdje kan teren op dit ontbijtje. Voeg wat vers fruit toe en je hebt een stevig ontbijt. Daarnaast is havermout ook super snel klaar.

Een ander lekker ontbijtje is kwark. Kwark bevat erg veel eiwitten. Voeg vers fruit toe. Bijvoorbeeld een banaan. Een banaan is rijk aan koolhydraten die je lichaam snel kan opnemen. Ideaal na een sportieve inspanning.

Ook een stevig ontbijt is een smoothie van yoghurt en vers fruit. Een goede tip is om vers fruit uit de diepvries toe te voegen. Vers fruit is vaak duur en bederft snel. Diepvries fruit is goedkoop en maakt je smoothie meteen lekker koud. Je kan ook nog wat water of sinaasappelsap toevoegen om de smoothie dunner te maken. Een banaan maakt een smoothie vaak ook lekkerder.

Snacks

Een gekookt eitje is ideaal voor een tussendoortje. Een ei zit vol aan eiwitten, vitamines en mineralen. Ideaal voor je spieren. Omdat eiwitten moeilijk te verteren zijn voor ons lichaam hebben je ook het gevoel dat je langer vol zitten. Handig als je wilt afvallen. Ook is het lekker om je eitje op een cracker te doen of een boterham voor een stevig tussendoortje.

Naast een gekookt eitje is een krentenbol ook een lekkere snack. Vooral als je vaak onderweg bent is een krentenbol ideaal. De rozijnen geven meteen energie voor de training en je zal niet zo snel steek krijgen tijdens het sporten omdat het makkelijk verteerbaar is. Als je alleen een krentenbol eet is het wel een aanrader om daarna nog wat te eten.

Lunch

Rijstwafels en crackers zijn perfect voor een lunch. Probeer is 100% natuurlijke pindakaas op een cracker. De pindakaas zit vol met proteïne die goed zijn voor de spieren.

Het is ook lekker om als lunch een wrap te eten met kipfilet en een gekookt eitje bijvoorbeeld. Dit is een mager gerecht en zit vol eiwitten.

Voor degene die meer tijd hebben om een maaltijd te bereiden is een warme maaltijd in de middag ook een optie. Bijvoorbeeld een stukje zalm met groene asperges of een pasta. Een vullende pasta is goed voor na het sporten. Het bevat veel koolhydraten die je spieren helpen te herstellen. Voor diegene die graag een salade eet is een groentesalade met biefstuk ideaal. De groenten bevatten veel mineralen en vitamines en het biefstukje voegt proteïne toe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *